MESCARS Project Letter of Support

Prof. Loris Pironi
Department of Medical and Surgical Sciences
“Alma Mater” University, Bologna

In submitting this letter of support, the Federazione Nazionale Liver-Pool OdV confirms our intention to support the proposal “MESCARS: METABOLIC SYNDROME CONDITIONS IMPROVING OUTCOME AND QUALITY OF LIFE THROUGH CROSS-BORDER PRIVACY-AWARE DIGITAL PLATFORM FOR KNOWLEDGE INTEGRATION AND AUGMENTATION FOR ADVANCED RISK SCORING“ submitted to the EU Horizon 2020 Framework Program for the theme SC1-DTH-12-2020 “Use of Real World Data to advance research on the management of complex chronic conditions”.
The focus of the MESCARS project is on the management of the cluster of diseases related to metabolic dysregulation, including obesity, diabetes, NAFLD and other conditions of the so-called metabolic syndrome, a highly prevalent and challenging chronic condition that needs the integration of numerous health care providers at all levels of the health care pyramid, and with a huge impact on patient quality of life and well-being. By the integration of large datasets from published literature and randomized controlled trials as well as real world data from large patient cohorts, with the help of data integration platforms and artificial intelligence, the project aims at identifying risk profiles and corresponding optimized prevention and treatment strategies that then will be validated prospectively. The analyses will include data on patients’ preferences, treatment adherence and quality of life, as well as cost-effectiveness of interventions. In its scope, MESCARS will develop a platform of optimised decision making and resource allocation for different stakeholders involved in its External Advisory and Stakeholders Board.
All activities will be carried out on anonymous data to protect the privacy and integrity of individuals. A specific work-package is specifically dedicated to Ethics of data collection and dissemination.

The Liver Pool is extremely interested and involved in the optimization of health surveillance systems, risk communication and public health, and promotes health and well-being of patients with liver disease.
Should the project be approved for funding by the European Commission we would like to support the proposal by:
1. Aligning the objectives of the project with the activities of Liver Pool in following up on the results and disseminating them in our area of influence.
Therefore, we would like to express our interest and support in the MESCARS proposal and would like to participate in the MESCARS External Advisory and Stakeholders Board, which will be formally constituted at the MESCARS Kick-Off Meeting.
Yours sincerely,
Sig. Giampiero Maccioni

Prof. Luigi Rainero Fassati
Direttore Scientifico

Dott. Salvatore Ricca Rosellini
Presidente Onorario

Federazione Nazionale Liver-Pool OdV
Via Roberto Cattaneo, 36, 09016 Iglesias SU
Iglesias 01 Giugno 2020

This letter does not commit to any financial contribution to the MESCARS project.

TRADUZIONE IN ITALIANO

Nel presentare questa lettera di sostegno, la Federazione Nazionale Liver-
Pool OdV conferma la sua intenzione di sostenere la proposta “MESCARS:
CONDIZIONI DELLA SINDROME METABOLICA CHE MIGLIORANO IL RISULTATO E LA QUALITÀ DELLA VITA ATTRAVERSO LA PIATTAFORMA DIGITALE A PRIVACY TRANSFRONTALIERA PER LA CONOSCENZA INTEGRAZIONE E VALUTAZIONE DEL PUNTEGGIO DEI RISCHI AVANZATI “sottoposti al Programma quadro UE Orizzonte 2020 per il tema SC1-DTH-12-2020 “Utilizzo dei dati del mondo reale per far avanzare la ricerca sul tema gestione di condizioni croniche complesse ”.
Il focus del progetto MESCARS è sulla gestione del gruppo di malattie correlate alla disregolazione metabolica, tra cui obesità, diabete, NAFLD e altre condizioni della cosiddetta sindrome metabolica, una cronica altamente prevalente e stimolante condizione che richiede l’integrazione di numerosi servizi sanitari fornitori a tutti i livelli della piramide sanitaria, e con un enorme impatto sulla qualità della vita e sul benessere del paziente. Con l’integrazione di grandi set di dati dalla letteratura pubblicata e controlli randomizzati con prove e dati del mondo reale da grandi coorti di pazienti, con l’aiuto delle piattaforme di integrazione dei dati e dell’intelligenza artificiale, il progetto mira a identificare i profili di rischio e le corrispondenti ottimizzate strategie di prevenzione e trattamento che verranno quindi validate prospetticamente.
Le analisi includeranno dati sulle preferenze dei pazienti,
aderenza al trattamento e qualità della vita, nonché rapporto costo-efficacia
di interventi.
Nella sua portata, MESCARS svilupperà una piattaforma di processo decisionale ottimizzato e allocazione delle risorse per diverse parti interessate, coinvolte nella sua consulenza esterna e le parti interessate.
Tutte le attività saranno svolte su dati anonimi per proteggere la privacy e integrità delle persone. Un pacchetto di lavoro specifico è specificamente dedicato all’etica della raccolta e diffusione dei dati.

Progetto MESCARS Letter of Support2 / 2
La Federazione Liver Pool è estremamente interessata e coinvolta nella
ottimizzazione dei sistemi di sorveglianza sanitaria, comunicazione dei rischi e salute pubblica e promuove la salute e il benessere dei pazienti con
malattia del fegato.
Il progetto dovrebbe essere approvato per il finanziamento da parte della Commissione Europea e vorremmo sostenere la proposta:
1. Allineare gli obiettivi del progetto con le attività della Liver Pool.
Raggruppare nel dare seguito ai risultati e diffonderli nella nostra area di influenza.
Pertanto, vorremmo esprimere il nostro interesse e il nostro supporto nei confronti della Proposta MESCARS partecipando al Comitato consultivo esterno e parti interessate che sarà formalmente costituito alla riunione di avvio del MESCARS.
Cordiali saluti,

ALLEGATO PROGETTO MESCARS